Gemeente Spijkenisse is pas op 1 januari 2015 samengegaan met gemeente Bernisse. Helaas vonden ambtenaren het in Spijkenisse niet nodig om de Bomenridders Spijkenisse te betrekken in het overleg omtrent de voorgenomen kap van 270 bomen aan de Groene Kruisweg tussen Geervliet en Brielle. Daardoor zijn wij, nu Bomenridders Nissewaard, dat traject misgelopen.
Met het samengaan van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse in gemeente Nissewaard, heeft Stichting Bomenridders Spijkenisse haar statuten aangepast en is zij nu ook belanghebbende omtrent alle bomen in de gemeente Nissewaard.
Hieronder een verslag van Annette van Grondelle, bestuurslid Stichting Bomenridders Spijkenisse, van het vooroverleg met Stichting De Bomenridders Rotterdam en Provincie Zui-Holland op 9 februari in de Boekenberg van Spijkenisse.
“Zo togen wij, Angelique Bolk en ik, maandagavond naar de Boekenberg om te vergaderen met mensen van de Provincie. Ook waren er Bomenridders uit Rotterdam gekomen om ons te steunen. Voorzitster Isolde van Overbeek en jurist Jaap van Oostendorp. Daar waren wij heel blij mee en niet onterecht. Isolde met een enorme feitenkennis en Jaap een oude, beetje gebogen man, in een bos misstaat hij niet, met enorm veel kennis en een scherp verstand.
De mensen van de Provincie waren zeker niet onaardig en wilden ons graag aanhoren. Zij brengen het dan ook weer verder en dan moeten wij afwachten wat er gaat gebeuren. Beslissen en beloven konden deze twee mensen ook niet.
Verkeersfeiten
Jaap had het snel door en maakt plannen om het hogerop te zoeken bij de echt verantwoordelijken. Hij wilde cijfers zien over het aantal ongelukken waarbij bomen betrokken waren. Dat waren er 15 op de duizend, de rest komt door alcohol, te hard rijden bellen enz. En soms heb je dingen niet in de hand. En hoeveel ongelukken op de Groene Kruisweg met bomen? Niet één!
Waarom willen jullie dan ons belastinggeld er aan spenderen? Eerst zijn wegen rechter gemaakt zodat auto’s sneller kunnen rijden, om vervolgens hier en daar weer drempels te leggen om het hard rijden tegen te gaan. En nu bomen weg om de weg veiliger te maken, zodat er weer harder gereden kan worden. Is dat geen geld verspillen en niet heel jammer van die bomen? “Ja, ja, dat wel”, antwoordde de mensen van de Provincie.
Zwartewaal
Het gemeentebestuur van Brielle gaf toestemming, op een aantal bomen na die door de kapvergunning beschermd zijn. De inwoners van Zwartewaal hadden al eerder met dunning te maken en hebben geluidsoverlast. Met de kap van de bomen neemt die alleen toe. Een van de voordelen van bomen is dat ze naast fijnstof ook geluid tegenhouden. Om de inwoners van Zwartewaal enigszins tegemoet te komen biedt de Provincie ze een geluidsdam met beplanting aan. Leuk om langs te rijden. De zoveelste karakteristieke provinciale weg die moet veranderen in een “snelweg”.
Compensatie op kroonoppervlakte
Voor de bomen die gekapt worden is wel compensatie in de omgeving. Er worden nieuwe bomen geplant, maar dat zijn kleine dunnetjes. Veel fijnstof wordt niet meer opgevangen en veel minder zuurstof geproduceerd. Wij gaan dus niet akkoord. Het gaat niet om het aantal stammen, maar om de kroonoppervlakte. De blaadjes verrichten alle productie waar de mens zoveel baat bij heeft.
Verkeersrichtlijnen
Isolde had contact met Brussel om te informeren in hoeverre de obstakelvrije zone een Europese richtlijn is. In Brussel was men niet bekend met dergelijke richtlijnen. Het lijkt een daarmee een Hollandse hobby, ook al staat Nederland in de top vijf van veilige verkeerslanden met de minst dodelijke ongelukken.
Kapitaalvernietiging
Het rooien van 270 volwassen bomen is een kapitaalvernietiging van honderdduizenden euro’s. Beter en voordeliger zijn flitspalen en/of trajectmeters, dan blijft iedereen wel binnen de toegestane snelheid.
Gefaseerde aanpak
Mocht er toch en persé gesnoeid worden dan willen de Bomenridders dat dit gefaseerd gaat. Dus een paar oude bomen weg en nieuwe op de plaats buiten die 4,5 meter obstakelvrije zone. Daarbij is de kroonoppervlakte van de bomen die gekapt worden bepalend voor herplant of de stamdikte. En niet, herplant in de vorm van 1 voor 1 en verder kijken we niet.”
Stop de kap
Rooien van bomen.
Als men komt met landelijke cijfers over slachtoffers van verkeersongevallen met een boom.
Laat dan dit gezegd zijn. Ons gezin heeft lang genoeg in Brabant gewoond, om te weten dat vooraf aan een ongeluk er bijna elke keer een half uur tot een uur gecrosst werd met een auto, moter of brommer.
Helaas komt dan de vermoeidheid en concentratie verlies, men is overmoedig en dan is het raak.
Plotselinge stilte en dan de ambulance.
Stukken waar opzettelijk bomen gerooid worden, geven over het algemeen de bestuurder het idee dat er harder gereden mag worden.
Zou zeker een psychiatrisch rapport over op na slaan.
Geluidswallen, idem dito. Ze werken psychisch beklemmend en gevolg men gaat harder rijden.
Vangrailen die te dicht zijn zouden hetzelfde effect hebben.
Ze jagen mensen eerder op dan dat men zich maant toch rustiger rijden.
Die zelfde gesloten vangrail..
Ja veiliger voor de motorrijder, maar het neven effect, veilig wannen en harder rijder is niet getest.
Mijn hint doe onderzoek samen met universiteit over alle maatregelen die nu worden genomen.
In Brabant werd er bij de verkoop van moters verteld waar men hier op het eiland prima de moter kon uit testen.
Dat is lange tijd de Westvoorne weg geweest!!!! Prima uitglij bermen en zachte landing daarna in het water.
Hoe absurd is de wereld.
Door de vele bomen daar langs de wegen moest je hem, toch maar niet daar ter regio uit proberen.
Hint, hint check het een en ander zelf na.
Succes
En ja, bomen rooien betekend, minder onderhoud, snoeiwerk, makkelijker en sneller maaien.
Maak een berekening met loonbedrijven en je zult al snel zien niks veiligheid.
GELD. Snel geld.
Onderhoud van reparatie aan vangrailen en aanleggen van geluidswallen, fijnstof afzuigmachine zo die nu in China in de parken worden geplaatst. Wat kost dat niet.
En wat te doen met de psyche van de mens, bomen stralen en geven rust.
Nooit gehoord dat een vangrail dat ook uitstraalde.
Dus de gezondheids kosten worden indirect, omdat we ons opgejaagder voelen ook groter.
( ja maar dat zijn geen provincie kosten, evenmin de kosten voor fijn stof)
De kluw is aan de ene kant is de provincie dus goedkoper uit met onderhoud, aan de ander kant zijn wij al burger duurder uit door alle neven effecten.
En dan spreek ik nog helemaal niet over, natuur en leefgebieden.
Zie de Nederlandse paddestoelen
Dan spreek ik nog niet eens over ons cultuurerfgoed, want het zijn bomen van drie generaties terug.
Het vernielen van lanen, zie bomenstichting en de boetes die er bij horen.
Het is maar wat info,
ten eerste wil ik even erop attenderen dat tegelijkertijd met het artikel over de kap een artikel in weekblad hoogvliet 19februarie2015 pag 10 ook een artikel over de bomenkap geplaatst is.
als je dat leest ,daar wordt je echt niet vrolijk van ,wat een bedriegers zijn dat zeg,compensatie noemen zij dat,gewoon je reinste belazerderei en nu zal de groene kruisweg er ook aan moeten geloven ,zal toch niet waar zijn he .ik ben van mening dat hier iets aan de gang is wat het daglicht niet kan velen en er de een of andere instantie zich weer verrijkt met deze actie.
gewoon niet toegeven en geen boom voor sprietjes ruilen,gewoon laten staan die zijn er niet voor niets gezet en geeft de burger weer schone lucht.en minder geluidsoverlast ,maar ook de natuur blijft zo instand.
of zie je al een vogelnest gebouwd worden in die sprietjes?nee toch ,maar dan verdwijnen de vogels ook weer dus dat is verschrikkelijk.
en zo is in de wereld al heel veel naar de knoppen geholpen en verjaagd met al die onzinnige besluiten.
huisje boompje beestje ,en daar mag niet aan getornd worden .dus .AFBLIJVEN VAN ONZE BOMEN.t is een stukje gezondheid voor alle mensenLATEN STAAN ZE STAAN NIEMAND IN DE WEG .smoesjes die veiligheid.